fietsenwinkel stella
fietsenwinkel bol.com
fietsenwinkel profibike.nl
fietsenwinkel superfietsen.nl
fietsenwinkel premiumbikes.nl

Mountainbike

Zoals elke MTB moet ook de elektrische mountainbike in staat zijn om de stress van het off-road fietsen met obstakels als, boomstammen en rotsen kunnen weerstaan. In aanvulling daarop, moeten je ervoor zorgen dat de elektrische componenten tegen de ruwe omstandigheden bestaand zijn. De motor en de batterij moeten worden beschermd tegen de toestand van de wegen, weersomstandigheden en ga zo maar door, ook alle kabels en verbindingen moeten goed worden beschermd. In principe kan een elektrische mountainbike op elk type terrein worden gebruikt.

Versnellingen op een mountainbike

Een motor met versnelling is meestal beter als gaat over het beklimmen van een heuvel. Maakt niet uit wat voor aandrijving de mountainbike heeft. Een groot deel van de berg fietsen is de mogelijkheid om de juiste versnelling te kiezen voor het juiste terrein. Daarom komen ze met zo veel versnellingen. Fietsen op een mountainbike met een enkele versnelling heeft gewoon geen zin! Het zou net als het rijden in een auto met 1 versnelling zijn. Je verbruikt te veel energie, het werkt niet optimaal, het produceert te veel warmte en is verre van ideaal. Het gebruik van dergelijke fiets in een stedelijke, meestal vlak gebied kan acceptabel zijn, maar denk twee keer na, en maak een proefrit voor het kopen van een MTB systeem.

Vermogen
Voor iedereen die een electrische mountainbike wil kopen, zou ik adviseren een motor van 500W tot 750W. Iets kleiner dan dit zal niet echt krachtig genoeg zijn om je de “push” te geven om een steile heuvel met gemakt te beklimmen. Het merendeel van de elektrische fietsen van vandaag komen met slechts 250 watt motor. Dit is het maximaal toegestane vermogen in Europa. Er zijn enkele plaatsen waar de on-road wetten anders zijn dan off-road wetten dus zelfs als het verboden is met behulp van hoge watt motor in stedelijke plaatsen te fietsen, kan je nog steeds off-road fietsen met een krachtige motor.

Zware motor
250W is zwaar “under powered” als we het over fietsen in een zeer taaie en heuvelachtig terrein hebben. 250W is voldoende voor het stedelijke woon-werkverkeer als de weg vlak is en zonder obstakels, en het kan ook goed overweg met kleine hellingen. Maar als je een echt elektrische mountainbike ervaring wilt opdoen, maak dan gebruik van minstens 500W en het liefst zelfs 750W of 1000W als het je echt om het avontuur gaat. Als je motor gebruik met versnelling, dan zal zelfs een 500W motor zijn werk heel goed doen, zo niet, gebruik dan een motor van 750W tot 1000W.  Je zal nog steeds moeten mee trappen, maar de ervaring die je opdoet van het rijden in de bergen zal je van een andere hoek zien. Je zult dezelfde ervaren als een pro fietser.

Batterij
Fabrikanten maken reclame met indrukwekkende af te leggen afstanden van hun elektrische mountainbikes. Wat ze er vaak niet bij vertellen, is dat de gegevens zijn gebaseerd op laboratorium onderzoeken. Vlakke weg, geen wind, geen hobbels en ander obstakels. Dus als een bedrijf reclame maakt met een bereik van 35 km en je gaat deze fiets gebruiken om ruwe heuvel te beklimmen, zal je waarschijnlijk maar de helft van het aantal opgegeven kilometers bereiken. De kracht van de motor komt uit de batterij, dus als je gaat om het gebruik van een ​zware motor, dan zal je ook een grote en zware batterij nodig hebben. Anders zal je bereik minimaal zijn en sta je snel met een leeg batterij. Aan de andere kant, als je gebruik maken van een motor met versnellingen, dan hebt je een kleinere motor en een standaard batterij nodig om het zelfde resultaat te behalen, dus het is een win win situatie.

Remmen van Elektrische Mountainbikes

Goedkope mountainbikes komen meestal met V-brakes. Het is geen probleem om dit soort remmen te gebruiken wanneer je een beginner bent en je niet van plan bent om op ruwe terreinen te fietsen of in verraderlijke off-road omstandigheden. Maar als je een elektrische mountainbike gebruik met de aanbevolen batterij en motor van 750W en meer, dan word het een ander verhaal. Dan moet je schijfremmen gebruiken! Je hebt dan de power en snelheid van een pro fietser. V-brakes zal deze snelheid niet aan kunnen ingeval je moet afremmen. Schijfremmen bieden een verbeterd remsysteem dan de V brakes onder ruige omstandigheden en ze zijn je enige keuze. Ze zijn ook gemaakt om lang mee te gaan en vereisen weinig tot geen onderhoud.

Schokabsorptie
Voor en achter schokabsorptie zijn vrij populair deze dagen. Ze helpen bij het afremmen als de MTB obstakels tegen komt en maken het fietsen op ruw terrein gemakkelijker, fysiek minder belastend en veiliger voor de fietser. Een zadel van goede kwaliteit helpt ook het verzachten van de sprongen. In het geval van de elektrische mountainbike, helpen schokdempers ook tegen de schokken die de motor en batterij anders zouden oplopen. Dit zorgt er voor dat de motor en accu het niet snel begeven.

Banden en wielen
Goedkope mountainbikes komen meestal met goedkope banden. Zorg ervoor dat je banden een hoog vermogen en druk aan kan die de motor veroorzaakt. Ga er niet vanuit dat wat goed was voor je, eventueel, oude mountainbike, dat dat ook goed genoeg is voor je elektrische mountainbike. Dit geld ook voor de remmen en het frame. Het frame moet sterk zijn en toch ligt. Wees hier niet al te zuinig op. Je moet zien te voorkomen dat dit gaat buigen tijdens het fietsen of remmen. Goedkope fietsen, van minder kwaliteit zijn meestal niet geschikt voor agressief fietsen. Als je wilt fietsen in de regen, modder of sneeuw, denk dan wel aan dat de elektrische componenten, inclusief de kabels goed zijn afgeschermd en de banden moeten deze weersomstandigheden en het terrein aan kunnen.

Mountainbike wielen en onderhoud

Als de motor of de accu of beide zijn geplaatst in het midden van het wiel (achter-of voorkant), is het wiel zwaarder.  Hoe zwaarder het wiel, des te meer kans dat je grip op de weg kwijt raakt bij het raken van een obstakel. Om controle te krijgen over de fiets moet het wiel weer grip hebben, probeer daarom de wielen zo licht mogelijk te maken. Een goed ontworpen elektrische mountainbike, heeft nauwelijks onderhoud nodig, dan wat nodig is bij een niet-aangedreven mountainbike. Als de motor, accu, kabels en alle andere elektrische onderdelen goed zijn beschermd, hoef je je verder geen zorgen te maken over het onderhoud. Natuurlijk moet je, net als bij elk ander elektrische fiets, de batterij een goede verzorgen geven.